TSMT
2024. őszétől, nem csak Debrecenben de Tiszafüreden is megnyitja kapuit a Fészek fejlesztő!
Engedjék meg, hogy röviden bemutatkozzak és leírjam, hogy mivel foglalkozom.
Hegyiné Berki Edit vagyok, férjemmel Debrecenben élünk. A férjem Tiszafüreden nőtt fel, családja jelenleg is itt él. Ő általa ismertem meg ezt a csodálatos várost és együtt döntöttük el, hogy itt is megkezdem a gyermekek mozgásfejlesztését a TSMT terápiával.
Tanulmányaim:
1995-1998 Óvodapedagógus szak (Szarvas)
2009-2011 Fejlesztőpedagógus szakvizsga
2016. „Így tedd rá” képzés
2020. Vezető mentorpedagógus szakvizsga specializáció
2021. Drámapedagógiai szakmódszertan
2022. Komplex mozgásterápiás fejlesztő
2022-2024 TSMT terapeuta képzés
A gyermekek és családjaik egy jól felszerelt, esztétikus környezetben sajátíthatják el az egyéni TSMT feladatait.
A terápia megkezdése előtt a gyerekek egy komplex vizsgálaton vesznek részt. (LongiKid)
Az állapotfelmérés lényege, hogy pontos képet kapjak a gyermek fejlettségi szintjéről, feltárjuk az esetleges problémákat. Az állapotfelmérés során százalékosan értékeljük a gyermek fejlettségi szintjét az egyes területeken, köztük például a mozgást, az idegrendszer érettségét, befogadó és kifejező nyelvi készséget, pszichés és szociális képességeket.
Az állapotfelmérés eredményeképpen képet kapunk a gyermek fejlettségi fokáról és a fejlesztendő területekről.
Ez azért fontos, mert a tervezett szenzomotoros tréning kiírása, mindig egyénre szabottan történik, nincs egy mindenkire illő gyakorlatsor.
Mikor érdemes a szülőnek szakemberhez fordulni?
A motoros (mozgásos) funkciókkal kapcsolatos, eltérő fejlődés menetre utaló tünetek:
3 hó – 3 év
– táplálkozási reflexek, szopó reflex hiánya, félrenyelés
– kóros tartások, reflexek, együttmozgások fennmaradása (pl.: ferde nyaktartás, aszimmetrikus törzs-„kiflizik” valamelyik irányba; végtag aszimmetria)
– a csecsemőkorra jellemző reflexek tartós fennmaradása
– eltérő izomtónus megjelenése: spaszticitás, hipotónia,
– a motoros játékok elmaradása, hiánya
– a mozgásutánzás késése, elmaradása
– sztereotip játékforma megjelenése
– játékok, tárgyak céltalan dobása
– bizarr, sztereotip mozgások megjelenése – eltérő/megkésett/lelassult/felgyorsult mozgásfejlődés, hiperaktivitás
-W ülé
– a veszélyérzet hiánya, ill. eltúlzott mértéke
3 – 7 év
– a mozgáskoordináció gyengesége/pontatlan, szögletes, merev mozgáskivitelezés/
– új mozgások tanulásának gyengesége
– diszpraxia, apraxia
– grafomotorika éretlensége, diszgráfia veszélyeztetettség
– megkésett/akadályozott beszédfejlődés/beszédmotorika
– hiperaktivitás, feltűnő mozgásszegénység
7 év felett
– a kontroll funkciók gyengesége
– erőadagolási problémák
– a sportági alaptechnikák lassú, hibás tanulása
A pszichés- kognitív funkciókkal kapcsolatos, eltérő fejlődésmenetre utaló tünetek:
3 hó – 3 év
– az észlelési-szenzoros funkciók (látás, hallás, tapintás, szaglás, ízlelés) gyengesége, lassúsága
– a konstanciák kialakulásának késése
– a figyelem rövidsége, gyengesége
– az éberség/aktivitás eltérése pl.: alvászavar
– szem-kéz koordináció hiánya, rövidsége
– beszédértési nehézségek, megkésett beszédfejlődés
– az ok-okozati gondolkozás megjelenésének késése, hiánya
– az emlékezeti folyamatok működészavara
– a motiválhatóság eltérése, rövidsége
– megkésett pszichomotoros fejlődés
3 – 7 év
– mentális retardáció, halmozott fogyatékosság
– emlékezeti gyengeség (rövid-, hosszú idejű)
– információ-feldolgozási zavar
– figyelemzavar
– az egyidejű többcsatornás figyelem és tevékenységszervezés képességének gyengesége
– a belátáson/tapasztalatokon alapuló gondolkozás megjelenésének késése
– testvázlat, térbeli tájékozódás, lateritás
– diszlexia-veszélyeztetettség
– diszkalkulia veszélyeztetettség
– szorongás, depresszió, fóbiák
– autizmus spektrumzavar
– monotónia-tűrés, önfegyelem, önkontroll hiányok
7 év felett
– tanulási zavarok: diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia
– lassú, nehézkes tempó
– pszichoszomatizálás: megmagyarázhatatlan betegségek
– önbizalomhiány, önértékelési zavar
A szociális funkciókkal kapcsolatos, eltérő fejlődésmenetre utaló tünetek:
3 hó – 3 év
– regulációs zavarok
– nehéz megnyugtathatóság (crying baby)
– kötődési-kapcsolati zavarok
– az együttműködési készség zavarai
– öntörvényű, akaratos viselkedés
– beilleszkedési nehézség
– agresszió-autoagresszió
– dührohamok
– opponáló viselkedés
– szabályok/normák figyelmen kívül hagyása
– kilépés feladathelyzetből
– társas kommunikációra való igény hiánya
3 – 7 év
– nehezített beilleszkedési képesség
– nehezített szabályfelismerés, szabály elfogadás, kiszámíthatatlan szabálykövetés
– a leválások-kötődések dinamikájának eltérései
– kilépés feladathelyzetből
– impulzivitás
– a viselkedéses kontroll funkciók gyengesége
7 év felett
– agresszor
– áldozat
– bohóc szerepek
Valójában mit is jelent ez a mozaikszó?
TSMT (T=tervezett, S=Szenzoros M=Motoros, T=tréning).
Tervezett: A terápia megkezdése mindig a gyermek előzetes felmérésével történik (Longitudinális Komplex Diagnosztika). A terapeuta a vizsgálat után értékeli az eredményeket, és ennek megfelelően egyénre szabottan, meghatározott bemeneti szinttől, és meghatározott fejlesztési célokkal kezdi meg a terápiát, amennyiben az szükséges. A bevitt szenzoros ingerek tervezettsége, változatossága és egymásra építettsége nagymértékben meg fogja határozni a javulást.
Szenzoros: A fejlesztés az érzékszervi csatornákon keresztül valósul meg, úgy, mint vesztibuláris (az agy érési folyamatait leginkább beindító inger), auditív, vizuális, taktilis (különböző eszközökkel, felületekkel való találkozás), propioceptív (minden, amihez a saját test érzékelése a térben szükséges).
Motoros: A fejlesztés minden esetben nagymozgásos és finommozgásos feladatok által mennek végbe.
Tréning: Edzéselméleti elméleti szempontokat vesz figyelembe, melynek során gyorsabb, hatékonyabb, adekvátabb, életkornak jobban megfelelő működések jelennek és szilárdulnak meg pszichikai, fizikai, technikai, és kognitív szinten is.
A TSMT módszerét Lakatos Katalin Ph.D (1962-2016.) dolgozta ki. https://bhrg.hu/lakatos-katalin-munkassaga/ Multidiszciplináris látásmódja, külföldi tanulmányai, csillapíthatatlan tudásvágya és a gyermekek szeretete motiválta arra, hogy megalkossa a méltán népszerű tervezett szenzomotoros tréning módszerét.
Sokakban felmerül a kérdés: „Varázslat?” Nem!
A TSMT torna gyakorlataival előzetes vizsgálat után, a gyermek központi idegrendszerére hatunk. Gyakorlatainkat neurológiai alapokra helyezzük, és megfelelő mennyiségű és minőségű, előre meghatározott szenzomotoros ingerekkel segítjük azon területek fejlődését, ahol bizonyos eltéréseket tapasztaltunk. Lehetőséget biztosítunk a gyermekek számára, hogy az esetlegesen kimaradt mozgásfejlődési szakaszokat újra éljék, a nehézséget jelentő mozgásformákat begyakorolják, s ezáltal az akadályok elháruljanak a fejlődés útjából.
A rendszeres, tréning-szerű torna következtében az idegpályák, a neuronok és a neuronhálózatok közötti kapcsolatokat megerősítjük, s ezzel biztosítjuk, hogy a későbbiekben a bonyolultabb agykérgi tevékenységek (pl. írás, olvasás, számolás) elsajátítása, és az iskolai beválás sikeres legyen.
Az egyéni TSMT során alkalmazott eszközök:
Billenőlap
Gördeszka
Trambulin
Függőágy; kisebbeknek Adamo hinta
Pléd
Nagylabda (95cm)
labda
Az eszközök egyidejű megvásárlása nem szükséges, a terápia során mindig egyeztetek a szülőkkel.
Meet The Team
Hegyiné Berki Edit
TSMT terapeuta
fejlesztőpedagógus
A TSMT során alkalmazott eszközök
Billenőlap:
A nagyméretű billenőlap a TSMT tornához (tervezett szenzomotoros torna), egyik leggyakrabban használatos eszköz. Teteje csúszásgátló anyaggal van borítva. Ezzel a kimondottan TSMT tornához készült billenőlappal, lehetőség nyílik az otthoni gyakorláshoz, fejlesztéshez. Anyaga: bútorlap és fa. A billenőlap alján lévő félkörív sugara 10 cm. Mérete: 65×65 cm.
Gördeszka:
Ezzel a kimondottan TSMT tornához készült gördeszkával, lehetőség nyílik az otthoni gyakorláshoz, fejlesztéshez. Anyaga: fa. Mérete: 75x 25 cm. A TSMT torna szabványai szerint a kerekei nem forognak körbe, hanem kizárólag előre és hátra lehet vele gurulni.
Nagylabda:
Gimnasztikai labda, mely rendkívül erős, durranásmentes anyagból készült. A 95/110 cm átmérőjű, kiváló minőségű labda jól használható TSMT és mozgásfejlesztő tornához is.
Pléd/ hintaágy:
Erős textilből készült eszköz, legtöbb háztartásban megtalálható.
Labda:
18-25 cm átmérőjű játék/eszköz
Beltéri trambulin:
Átmérője 1m. Gumírozása keményebb, mint az udvari “nagytestvérének”. Megvételét nem minden esetben szoktuk javasolni, részben kiváltható a nagylabdával.